Πέμπτη 14 Μαρτίου 2024

#Σαν_Σήμερα Ευαγόρας Παλληκαρίδης: ο θάνατος του παλικαριού και οι μακελάρηδες των λαών.

 



Εκεί στα Φυλακισμένα Μνήματα, στην #Κύπρο, κοιμάται ο #Ευαγόρας_Παλληκαρίδης, παλικάρι ετών 19 και οι μακελάρηδες των λαών κοιμούνται, με τη συνείδηση καθαρή, οι ελεεινοί!
«Τ' ανδρειωμένου ο θάνατος, θάνατος δε λογιέται»,
μια επιγραφή πάνω από τα μνήματα· των ζωντανών ο αφορισμός στη μοίρα των νεκρών ηρώων.
Γιατί, ναι, αυτοί ήταν Ήρωες!
Ο#Γρηγόρης_Αυξεντίου, ο #Μιχάλης_Καραολής,

ο #Αντρέας_Δημητρίου.

Κι εκεί μπροστά στην ιερή σιωπή, ένας ακόμα ξύλινος σταυρός-κραυγή για των αυτοκρατόρων τον επίπλαστο πολιτισμό, μια μικρή φωτογραφία σαν από ταυτότητα και πάνω στον σταυρό η Ιστορία:

ΕΥΑΓΟΡΑΣ ΠΑΛΛΗΚΑΡΙΔΗΣ ΑΠΗΓΧΟΝΙΣΘΗ ΤΗΝ 14-3-1957 ΕΤΩΝ 19…
Ετών 19! Τόσο ήταν ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης, όταν μια μέρα σαν σήμερα στάθηκε μπροστά στους δημίους του, αγέρωχος, με τα μάτια στην αγχόνη, ατάραχος!
Έγκλημά του; Ήθελε, λέει, να ‘ναι λεύτερος.
Και τον σκότωσαν!
Οι μακελάρηδες του Κόσμου ολόκληρου, οι Βρετανοί, οι ποιητές τάχα, οι πεζοί γυμνοί βασιλιάδες της Γης, οι δήθεν Μεγάλοι, που μίκραιναν (και μικραίνουν) ολοένα.
«Γνωρίζω ότι θα με κρεμάσετε. Ό,τι έκαμα, το έκαμα ως Έλλην Κύπριος, όστις ζητεί την Ελευθερίαν του. Τίποτα άλλο»,

ήταν τα λόγια της απολογίας του στον δικαστή.
Ο Παλληκαρίδης είχε συλληφθεί να μεταφέρει ένα πολυβόλο και σφαίρες· κατηγορήθηκε για διακίνηση οπλισμού.
Από τα 15 του, ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης είχε στρέψει τη «σφεντόνα» του εναντίον του… Γολιάθ κατακτητή.

Τότε ήταν που είχε σκαρφαλώσει στον ιστό και είχε κατεβάσει τη σημαία της Μεγάλης Βρετανίας· οι δυνάστες γιόρταζαν τη στέψη της Ελισάβετ. Ο Παλληκαρίδης δεν το βάσταγε να δει τη σημαία των αιμοσταγών δολοφόνων να κυματίζει στο σχολειό του. Και την κατέβασε. Και ο τόπος του, η Πάφος, δεν γιόρτασε, κραύγασε!
Και στα 17 του, ο Ευαγόρας μπήκε στις τάξεις της ΕΟΚΑ και διαδήλωνε και βοηθούσε τους αγωνιστές, αγωνιστής κι ο ίδιος. Και κάποτε τον πιάσανε
Πριν δικαστεί άφησε στο σχολειό του ένα κομμάτι χαρτί με κάμποσες λέξεις-σφαίρες πάνω του:

«Αυτή την ώρα κάποιος λείπει ανάμεσά σας, κάποιος που φεύγει αναζητώντας λίγο ελεύθερο αέρα, κάποιος που μπορεί να μη τον ξαναδείτε παρά μόνο νεκρό. Μην κλάψετε στον τάφο του, Δεν κάνει να τον κλαίτε. Λίγα λουλούδια του Μαγιού σκορπάτε του στον τάφο. Του φτάνει αυτό ΜΟΝΑΧΑ».
Στις 14 του Μάρτη του 1957, οι δήμιοι των λαών, δεν σεβάστηκαν ούτε τα 19 του χρόνια, ούτε την παλικαριά του, ούτε την ορμή της νιότης: σκότωσαν τον Ευαγόρα Παλληκαρίδη.
Εννιά δευτερόλεπτα- λέει- χρειάστηκε να ξεψυχήσει πάνω στην κρεμάλα.

Ο αλγεινός δήμιος το κατέγραψε στο ερεβώδες κιτάπι του.

Κι εκείνα τα δευτερόλεπτα γίνανε χρόνια-εκδικητές και γκρέμισαν τους ελεεινούς κατακτητές, που τότε τους έλεγαν «Άγγλους» και πιο πριν Τούρκους και λίγα χρόνια πριν Ναζί και Φασίστες και Ούννους.
Γιατί ό,τι όνομα και να ‘χουν οι μακελάρηδες των λαών, φθάνουν κάποτε 9 δευτερόλεπτα επιθανάτιου ρόγχου για να τους πνίξουν! Αυτός ήταν ο Ευαγόρας Παλληκαρίδης!



«Γειά σας παλιοί συμμαθηταί.

Τα τελευταία λόγια τα γράφω σήμερα για σας. Κι όποιος θελήσει για να βρει ένα χαμένο αδελφό, ένα παλιό του φίλο, ας πάρει μιαν ανηφοριά ας πάρει μονοπάτια να βρει τα σκαλοπάτια που παν στη Λευτεριά.

Με την ελευθερία μαζί, μπορεί να βρει και μένα. Αν ζω, θα μ΄ βρει εκεί»…

Πηγή:
https://www.ethnos.gr/todayinhistory/article/304761/eyagoraspallhkaridhsothanatostoypalikarioykaioimakelarhdestonlaon

Oscars 2024: 'Επτά Οσκαρ στο «Οπενχάιμερ», δεύτερο Οσκαρ για την 'Εμα Στόουν για τον ρόλο της στην ταινία Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου.













Poor Things

του Γιώργου Λάνθιμου

Γράφει ο

Ο Γιώργος Κρασσακόπουλος

Ο Λάνθιμος προχωρά με άλματα στην περιοχή των μεγαλύτερων δημιουργών της εποχής μας, με μια ακόμη αριστουργηματική, αψεγάδιαστη ταινία. Χρυσός Λέοντας στο 80ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Από την Πρωτοχρονιά του 2024 στις αίθουσες βρίσκονταν η ταινία του

Poor Things

Πιθανότατα μπορεί κανείς να διακρίνει μια αναλογία ανάμεσα στον Γκόντγουιν Μπάξτερ, τον χαρακτήρα που υποδύεται ο Γουίλεμ Νταφόε στο «Poor Things» και τον ίδιο τον Γιώργο Λάνθιμο, ή και κάθε δημιουργό που δίνει ζωή σε κάτι μεγαλύτερο, πιο απρόβλεπτο, δυναμικό και σπουδαίο απ΄ό,τι ίσως θα τολμούσε να ελπίσει.

Στην περίπτωση του Γκόντγουιν Μπάξτερ, αυτό είναι η Μπέλα, μια νεαρή γυναίκα, το πτώμα της οποίας διασώζει ζεστό, από τα νερά του Τάμεση όπου πήδηξε αυτοβούλως, και στο κρανίο της οποίας μεταμοσχεύει το μυαλό του αγέννητου κι ακόμη ζωντανού μωρού που κουβαλάει στην μήτρα της, πριν την ξαναφέρει στην ζωή. Στην παράδοξη έπαυλη αυτού του εκκεντρικού επιστήμονα, ο οποίος κουβαλά στο κορμί και το πρόσωπο ολοφάνερα τα σημάδια του πειραματισμού τού επίσης επιστήμονα πατέρα του, η Μπέλα θα μεγαλώσει γρήγορα, ένα μωρό στο σώμα μιας ώριμης γυναίκας και θα ανακαλύψει ότι έξω από τα κλειδωμένα παράθυρά της υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος, γεμάτος εμπειρίες, απολαύσεις και πόνους που οφείλει να γευτεί.

Ξεκινώντας από το ίδιο της το σώμα και την απροσδόκητη χαρά που μπορεί να της προσφέρει, η Μπέλα θα ακολουθήσει στην πορεία τον σαγηνευτικό αλλά ελαφρόμυαλο δικηγόρο Ντάνκαν Γουέντερμπερν σε ένα ταξίδι που θα ξεκινήσει από την Λισαβόνα, αλλά που μέσα από ενδιάμεσους σταθμούς και διαδρομές, θα έχει κατάληξη την δική της αυτογνωσία, συνειδητοποίηση, ωρίμανση, το χτίσιμο του εαυτού της από την αρχή, ακολουθώντας όχι τους κανόνες της «πολιτισμένης κοινωνίας», αλλά μόνο αυτούς ενός θαρραλέου, μεθοδικού, ξεχωριστού μυαλού.

Και κάπως έτσι το «Poor Things» συνθέτει ίσως την πιο ιδιαίτερη, περίτεχνη και ξεχωριστή ιστορία «ενηλικίωσης» που είδαμε στο σινεμά, ένα φιλμ όχι μόνο για το πώς ο κόσμος, οι εμπειρίες, οι άνθρωποι που μας περιβάλλουν μάς διαμορφώνουν, αλλά και για το πως η σχέση είναι πάντα αμφίδρομη, πως, αν τολμήσουμε έστω και λίγο, μπορούμε κι εμείς να αλλάξουμε τον κόσμο. Ή έστω τον κόσμο μας.

Την ίδια στιγμή το φιλμ είναι ένας ενδιαφέρων διαλογισμός πάνω στη σχέση του δημιουργήματος με τον δημιουργό του, μια νεωτερική ανατροπή στον μύθο του Φρανκενστάιν και μια πολιτική ταινία με πολλούς διαφορετικούς τρόπους: Μια ιστορία γυναικείας ενδυνάμωσης, μια καυστική ματιά στις ταξικές διαφορές, την ανισότητα και τα προνόμια, ένας ύμνος στην αυτοδιάθεση και την ελευθερία, στην χαρά και στο δικαίωμα του σεξ, στα μυστήρια της αγάπης, στην επιθυμία και την εμμονή, μα κυρίως στη δυνατότητα ή και την υποχρέωση του καθενός μας κάποια στιγμή να εφεύρουμε το είναι μας από την αρχή.

Με κάποιο τρόπο η ιστορία της Μπέλα Μπάξτερ αποτελεί ενός είδους συνέχεια της προβληματικής του «Κυνόδοντα», το τι θα μπορούσε να είχε συμβεί αν ο χαρακτήρας της Αγγελικής Παπούλια σε εκείνη την ταινία έβγαινε από το πορτ μπαγκάζ του αυτοκινήτου του πατέρα της. Και αν, στην συνέχεια, έμπαινε σε ένα σύμπαν που φέρνει στο νου κάτι από τις περιπέτειες της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων». Με πολύ περισσότερο σεξ, αίμα, βία και απολαυστικό, ενήλικο, χιούμορ. Διότι το χιούμορ (όπως και στην «Ευνοούμενη») είναι κι εδώ καταλυτικό, σχεδόν πάντα λοξό, μα απόλυτα επιτυχημένο, κάνοντας το «Poor Things» εκτός όλων των άλλων και μια εξαιρετική κωμωδία. Από εκείνες που σε ξεβολεύουν, σε κεντρίζουν, μερικές φορές σου σφίγγουν την καρδιά όσο γελάς.

Κοιτάζοντας την μεγαλύτερη εικόνα, το οικοδόμημα του «Poor Things» δεν είναι τίποτα λιγότερο από μεγαλειώδες. Ο Τόνι ΜακΝαμάρα μεταμορφώνει το ομότιτλο, αφηγηματικά σύνθετο βιβλίο του Αλασντερ Γκρέι σε ένα εξαιρετικό σενάριο και ο Λάνθιμος με τους συνεργάτες του χτίζουν πάνω του έναν ολόκληρο κόσμο που ξεπερνά την εποχή στην οποία διαδραματίζεται και ξεχειλίζει σε μια περιοχή ξεκάθαρα κινηματογραφική. Το σύμπαν του «Poor Things», δείχνει ικανά γνώριμο ώστε να μην γίνεται αποπροσανατολιστικό, αλλά και τόσο ιδιαίτερο που είναι απλώς μοναδικό. Τα σκηνικά και τα κοστούμια προκαλούν τα μάτια σαν γοτθικά ζαχαρωτά μιας ποπ steampunk αισθητικής, η φωτογραφία του Ρόμπι Ράιαν παίζει ξανά, ευρηματικά με τους φακούς και τις γωνίες, η ατονική μουσική του Τζέρσκιν Φέντριξ υπογραμίζει όπου χρειάζεται το ανοίκειο και το μοντάζ του Γιώργου Μαυροψαρίδη είναι για μια ακόμη φορά σπουδαία «αόρατο». Τέλος, όλοι οι ηθοποιοί, με προεξάρχουσα την Εμα Στόουν, η οποία δίνει μια ερμηνεία που δεν μπορείς παρά να της υποκλιθείς, δίνουν στο φιλμ τα σάρκινα μέλη του που πάλλονται με ενέργεια, δύναμη, ψυχή και πάθος.

Και κάπως έτσι, ο Γιώργος Λάνθιμος παραδίδει τίποτα λιγότερο από μια ταινία που αψηφά κάθε κλασικισμό - μα που προβάλλει ως αυτοστιγμεί κλασική - που δεν υποκύπτει σε καμία προσδοκία, που δεν στηρίζεται σε δοκιμασμένες συνταγές ή βεβαιότητες. Ενα φιλμ που τελικά δεν ανήκει σε κανένα γνώριμο είδος, εκτός φυσικά, από αυτό του σπουδαίου, σημαντικού σινεμά.

Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, 2023

Παραγωγή: Εντ Γκίνεϊ, Αντριου Λόου, Γιώργος Λάνθιμος, Εμα Στόουν

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος

Σενάριο: Τόνι ΜακΝαμάρα

Φωτογραφία: Ρόμπι Ράιαν

Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης

Μουσική: Τζέρσκιν Φέντριξ

Πρωταγωνιστούν: Εμα Στόουν, Γουίλεμ Νταφόε, Μαρκ Ράφαλο, Ραμί Γιουσέφ

Διάρκεια: 141 λεπτά

Διανομή: Feelgood Entertainment


Πάμε (για οσκαρικό) σινεμά;
Ο Γιώργος Λάνθιμος προχωρά με άλματα στην περιοχή των μεγαλύτερων δημιουργών της εποχής μας, με μια ακόμη αριστουργηματική, αψεγάδιαστη ταινία flix.gr/cinema/poor-th…






Oscars 2024: Τα highlights της βραδιάς

Oscars 2024: «Ευχαριστώ την απαίσια παιδική μου ηλικία και την Ακαδημία. Με αυτή τη σειρά»

Oscars 2024: Αυτή ήταν η πιο «kenough» στιγμή των φετινών Οσκαρ

Oscars 2024: Οι καλύτερες - και οι χειρότερες - εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί

Oscars 2024: Επτά Οσκαρ στο «Οπενχάιμερ», δεύτερο Οσκαρ για την Εμα Στόουν

Το Flix είδε και σχολίασε με τον τρόπο του την 96η Τελετή Απονομής των Βραβείων Οσκαρ. Διαβάστε αναλυτικά για τους νικητές, τους χαμένους και παραλειπόμενα από τη μεγαλύτερη βραδιά του Χόλιγουντ.

Πηγή:flix.gr

Διαβάστε επίσης:



Κώστας Θεοδοσίου: Ο δεύτερος Έλληνας που κέρδισε Όσκαρ και… κανείς δεν μιλάει για αυτόν

Συνεργάστηκε με τον Κρίστοφερ Νόλαν και έβαλε την υπογραφή του στο πολυβραβευμένο «Οπενχάιμερ»

https://www.in.gr/2024/03/12/life/culture-live/kostas-theodosiou-o-deyteros-ellinas-pou-kerdise-oskar-kai-kaneis-den-milaei-gia-ayton/