Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2018

«Τα Εισόδια της Θεοτόκου είναι η εορτή της εισόδου μας στην Εκκλησία, στα άγια των αγίων, όπου εισοδεύουμε καθαγιαζόμενοι, για να τραφούμε με ουράνιο άρτο για να τέξουμε Θεόν εντός μας.


Τα Εισόδια της Θεοτόκου
Σοφία Ντρέκου
Η είσοδος της νηπίου Θεοτόκου εις τον Ναό, μάς καλεί σαν παιδιά που είμαστε όλοι στην ψυχή, να μπούμε στον Ναό και να προετοιμαστούμε με ταπεινότητα και ελπίδα για το χαρμόσυνο γεγονός.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας τιμά στις 21 Νοεμβρίου, με ιδιαίτερη λαμπρότητα, Τα Εισόδια Της Κυρίας Θεοτόκου. Μαρία (εβραϊκά Μαριάμ), που σημαίνει Κυρία.
Η σημασία της εορτής αυτής είναι μεγάλη και ιερή.
Μία από τις κυριότερες και μεγαλύτερες Θεομητορικές εορτές του έτους είναι τα «Εισόδια» της Θεοτόκου.
Αποτελεί τήν βάση και την αρχή για όλη την μετέπειτα ζωή της Θεοτόκου.
Θεομητορική εορτή της Χριστιανικής Εκκλησίας, με την οποία τιμάται η είσοδος για τους Ορθοδόξους και η εμφάνιση για τους Καθολικούς (Presentazione della Beata Vergine Maria)
(δείτε εδώ 
της μικρής Μαριάμ (Μαρίας) μαζί με τους γονείς της Ιωακείμ και Άννα στο Ναό του Σολομώντος στην Ιερουσαλήμ, προκειμένου η μέλλουσα Θεοτόκος να αφιερωθεί στον Θεό.
Γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Νοεμβρίου και από τις δύο Εκκλησίες, ενώ στις 4 Δεκεμβρίου τη γιορτάζουν οι χριστιανοί που ακολουθούν το παλαιό Ιουλιανό ημερολόγιο (Παλαιοημερολογίτες).
Τα Εισόδια της Θεοτόκου καθιερώθηκαν ως εκκλησιαστική εορτή κατά τον 7ο αιώνα, πρώτα στην Ανατολή και πολύ αργότερα στη Δύση.
Αναφορές υπάρχουν στα γραπτά του Αγίου Μάξιμου του Ομολογητή και των πατριαρχών Κωνσταντινουπόλεως Ταράσιου και Γερμανού.
Με τα Εισόδια της Θεοτόκου συνδέεται και η βασιλική της Αγίας Μαρίας της Νέας, που χτίστηκε δίπλα στα ερείπια του Ναού του Σολομώντος και εγκαινιάστηκε στις 21 Νοεμβρίου 543 από τον βυζαντινό αυτοκράτορα Ιουστινιανό. 
Εξ αυτού του γεγονότος φαίνεται να επελέγη από την εκκλησία ο εορτασμός των Εισοδίων της Θεοτόκου στις 21 Νοεμβρίου. 
Επί αυτοκράτορος Μανουήλ Α' Κομνηνού (1143-1180) καθιερώθηκε ως ημέρα αργίας για το Βυζάντιο.
«Τα Εισόδια της Θεοτόκου είναι η εορτή της εισόδου μας στην Εκκλησία, στα άγια των αγίων, όπου εισοδεύουμε καθαγιαζόμενοι, για να τραφούμε με ουράνιο άρτο για να τέξουμε Θεόν εντός μας.
Είναι εορτή πρώτον θεολογική και με πνευματικό νόημα.
Μας εισάγει στην εορταστική προεόρτια ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων.
Τι χαρούμενη και κατανυκτική η στιγμή όταν ακούσουμε για πρώτη φορά, αυτό το Χριστός Γεννάται. Όχι Χριστός ετέχθη, όχι Χριστός εγεννήθη, αλλά ΓΕΝΝΑΤΑΙ.
Διαρκώς, συνεχώς και νυν και αεί.
Και εμείς όταν αξιωθούμε την θεοτοκία να ταξιδεύουμε αέναα σε αυτήν την καινή κτίση.
Η Θεοτόκος Μαριάμ, προσφέρεται από νήπιο στον Ναό για να κατοικήσει στα Άγια των Αγίων και να προετοιμαστεί εν μυστηρίοις και θέα Θεού, μακράν των θορύβων του κόσμου και να προαγιαστεί για να γίνει δοχείο άξιο του Αχωρήτου Θεού.»
www.sophia-ntrekou.g
Εικόνα της Παναγίας Τριών Ετών 
(Εισόδια Θεοτόκου και η Λαογραφία)
φώτο: Η Κυρία Θεοτόκος Τριών Ετών.
Η μικρή χάρτινη εικόνα βρίσκεται
στην Γυναικεία Ι. Μονή της Αγίας Άννης
ή Σεϊδανάγια (=της Αγίας Δεσποίνης)
στην Παλαιά Πόλη της Ιερουσαλήμ.
Όπως γνωρίζουμε, η Παναγία Θεοτόκος, γεννήθηκε από γονείς γηραιούς, τον Ιωακείμ και την Άννα, που είχαν παρακαλέσει με πολύ πόνο τον Θεό να τους δώση ένα τέκνο και να το αφιερώσουν στο Ναό Του. 
Πραγματικά, αυτό και έκαναν. 
Όταν δηλαδή η Μαρία έγινε τριών ετών την έφεραν οι ίδιοι οι γονείς της στο Ναό και την παρέδωσαν στα χέρια του Ζαχαρία του ιερέα. 
Αυτός την αγκάλιασε, την ευλόγησε και είπε:
«Εμεγάλυνε ο Κύριος το ονομά σου σε όλες τις γενεές. 
Με σένα θα ευλογηθούν τα έθνη και ο Κύριος θα λυτρώση τους υιούς του Ισραήλ». 
Και ανέβασε την τριετή Μαρία στο εσωτερικό του θυσιαστηρίου, όπου ο Θεός την χαρίτωσε. 
Και ευφράνθηκε η Παναγία και με αγαλλίαση ψυχής εσκίρτησε και όλοι πνευματικά πανηγύρισαν που έμεινε στο Ναό τον Άγιο, για να αγιασθεί και να γίνει αργότερα η Μητέρα του ίδιου του Θεού.
Λαογραφία
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου για τους αγρότες, που την ονομάζουν, «της Παναγιάς της Αρχισπορίτισσας», της «Μεσοσπορίτισσας» ή της «Ξεσπορίτισσας», ανάλογα σε ποιο στάδιο βρίσκεται η σπορά. Λέγεται και «Πολυσπορίτισσα», επειδή την ημέρα αυτή συνηθίζουν να βράζουν σπόρους από τα γεωργικά τους προϊόντα, που άλλα τρώγουν και άλλα προσφέρουν για τα «χρόνια πολλά» και την ευδοκίμηση της σποράς.
Σπόρους πηγαίνουν για ευλογία και στην εκκλησία. 

Συνηθίζονται και μετεωρολογικές προβλέψεις.
Όπως λέγουν «την ημέρα αυτή βασιλεύει η Πούλια, και όπως θα κάμει αυτή τη μέρα, θα κάμει και τις κατοπινές σαράντα μέρες».

Αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου είναι η Καπνικαρέα, το θαυμάσιο αυτό βυζαντινό ναΐδριο του 11ου αιώνα, που βρίσκεται στο μέσο της οδού Ερμού στην Αθήνα.

Στις 21 Νοεμβρίου γιορτάζουν ο Παναγιώτης, η Μαρία, η Δέσποινα, αλλά και

οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις γιορτάζουν την «Υπέρμαχο στρατηγό» τους.

Πιό Αναλυτικά Για τα Εισόδια Της Κυρίας Θεοτόκου
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Ορθόδοξη Εικόνα
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Αγία Γραφή
Είσοδος, Έξοδος - π.Ανδρέας Κονάνος (ποίηση+ομιλία)
Ρόδον το Αμάραντον, το Ρόδο της Ιεριχούς, το Ρόδο της Παναγίας!
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Ορθόδοξη Εικόνα
Τοιχογραφία «τα Εισόδια της Θεοτόκου»
του Μανουήλ Πανσέληνου από το Πρωτάτον Αγίου Όρους
Στην εικονογράφηση του γεγονότος των Εισοδίων της Θεοτόκου,
βλέπουμε, στο κέντρο την Παναγία σαν μικρό τριετές κοράσιον, 
που όμως έχει όλη την ιερότητα της μέλλουσας Μητέρας του Θεού.
Ο ιερέας Ζαχαρίας ο μετέπειτα πατέρας του Προδρόμου, έχει ακουμπήσει ευλαβικά και στοργικά το χέρι του επάνω στην κεφαλή της. 
Την ευλογεί και την υποδέχεται στα άγια των αγίων, φορώντας ενδύματα λειτουργικά και διακριτικό της ιερωσύνης στην κεφαλή του.
Η Παναγία στέκει με ιερή σιγή απέναντί του έχει τα χέρια της σε στάση ευλαβική και συγχρόνως κινητική απέναντί του, που δηλώνει την προθυμία και την χαρά της προσελεύσεώς της στον Ναό του Κυρίου. 
Αυτό είναι το σχέδιο και το θέλημα του Θεού και η προαιώνια βουλή του για την σωτηρία των ανθρώπων.
Το ίδιο ευλαβικά και με ιερή συγκίνηση εικονίζονται και οι γέροντες γονείς της Ιωακείμ και Άννα. 
Την παραδίδουν στα χέρια του Ζαχαρία με μια κίνηση πολύ εκφραστική, που δηλώνει την προθυμία τους να εκπληρώσουν την υπόσχεσή τους στο Θεό και να του αφιερώσουν το μονάκριβο παιδί τους, που το απέκτησαν μετά από πολλών χρόνων προσευχή και νηστεία και σε γήρας προχωρημένο. 
Όμως η αγάπη στο Θεό επισκιάζει τα σπλάχνα της στοργής της ανθρώπινης φύσης. 
Έχουν στραμμένα τα βλέμματά τους στην παιδίσκη τους Μαρία, προσέχοντάς την με πολύ συγκίνηση.
Πίσω τους βλέπουμε πολλές νεάνιδες, να κρατούν λαμπάδες αναμμένες και να προπέμπουν την Παναγία οδηγώντας την στο Ιερό, όπου έμεινε σαν περιστερά ηγιασμένη και έγινε η λαμπάδα του Θεού, η κατοικία Του, ο ναός Του, το θυσιαστήριο και η λατρεία η ζώσα και καθαρά

Πιό αναλυτικά για την Εικόνα των Εισοδίων δείτε εδώ
Είσοδος, Έξοδος στα Εισόδια της Παναγίας 
(π. Ανδρέας Κονάνος)
εικ. Λεπτομέρεια εμπνευσμένη από τοιχογραφία
με τα Εισόδια της Θεοτόκου, στην Πάτμο.
Η σημερινή γιορτή των Εισοδίων της Παναγίας,
μου θυμίζει την ομορφιά κι αξία του σώματός μου.
Ο καθαρώτατος ναός του Σωτήρος!
Το σώμα της Παναγίας μας.
Μα και το δικό μου σώμα
μπορεί να γίνει ναός του Σωτήρος.

Και το δικό σου, κι όλων μας.
Αυτή είναι η κλίση του κορμιού μας.

Το σώμα αυτό, που το γεμίζω τοξίνες,
θλίψεις, πίκρες, ενοχές.

Ξέρω, θα βιαστείς να πεις «και αμαρτίες».
Πιστεύω όμως τελικά ότι πιο πολλές είναι οι ενοχές μας,
παρά οι αμαρτίες μας.

Απ' τα χρόνια που εξομολογώ (γύρω στα 15),
συναντώ περισσότερο ενοχικά άτομα, παρά αμαρτωλά.

Πιο βαθύς ο πνιγμός, το κουβάρι, ο μπερδεμένος ψυχισμός,
ο ενοχικός εθισμός, παρά το αμάρτημα το ίδιο.


Αυτό λέει η πείρα μου,
ζώντας μέσα στο ράσο. Μέσα.
Άτομα που κοινωνούν, εξομολογούνται,
λαμβάνουν άφεση απ' το Θεό,
κι όμως, δεν βλέπω ακόμα τη χαρά ν' ανθίζει
ούτε στο κορμί τους, ούτε στην ψυχή τους.


Η Παναγία μας, είχε χαρά! Πάλι θα βιαστείς να πεις,
«μα αυτή ήταν αλλιώς»!!Ε, αυτό ρωτώ κι εγώ:
εμείς, πότε θα γίνουμε αλλιώς;.. Μετά θάνατον;;;;
Και να φανταστείς, και πέρυσι γιορτάσαμε Εισόδια,
και πάλι λέγαμε τα ίδια.
Και πάλι μείναμε στην κλάψα των αμαρτιών μας.
Και φέτος, το ίδιο. Και του χρόνου το ίδιο.
Κάτι σαν τους πολιτικούς καταντήσαμε.
Είμαστε όλο με το «να» και με το «θα».
«Να»γίνουμε κάποτε σαν την Παναγία.
«Θα» γίνουμε κάποτε αλλιώς. Κάτι δεν πάει καλά...
Τελικά, πιστεύουμε σ' αυτά που λέμε;...
Ισχύουν αυτά που λέμε; Ζούμε αυτά που λέμε;
Εννοώ, με αποδείξεις.
π. Ανδρέας Κονάνος, 21-11-2013
Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου


Επιμέλεια Σοφία Ντρέκου
Τα Εισόδια της Θεοτόκου από τον Μανουήλ Πανσέληνο
(1295) στον ναό του Πρωτάτου στο Άγιον Όρος.
ΚΑΝΕ ΜΙΑ ΕΥΧΗ, ΠΑΝΑΓΙΑ ΜΟΥ
Το θέμα είναι, Παναγία μου,
όλη αυτή η ιστορία
με τη ζωή Σου,
η Γέννησή Σου,
τα Εισόδιά Σου,
ο Ευαγγελισμός
κι η Κοίμησή Σου,
να με μαλακώσουν
και λίγο.

Να κάνουν την ψυχή μου
παιδική ξανά.

Μιας και η ενασχόληση
μαζί Σου,
είναι στην ουσία
ενασχόληση
με τη Μάνα.

Να μαλακώσω κοντά Σου,
και κοντά στη Μάνα - Εκκλησία.

Ιδιαίτερα
όταν Σε βλέπω
παιδούλα,
μικρούλα,
να γεννιέσαι
και να προσφέρεσαι στο Ναό.
Ευαίσθητο πλάσμα.
Ταπεινή.
Καθόλου φαντασμένη.
Άνετη με το Θεό.
Ασφαλής και χαρούμενη.
Χωρίς ''εγώ''.

Ελεύθερη απ’ το τι θα πει ο κόσμος.

Κάνε μια ευχή,
κάπως να μου φύγει
κι εμένανε
το ύφος το μεγαλίστικο,
το ψωνισμένο,
το δήθεν άτρωτο
κι αλύγιστο.

Τα άγχη, οι φοβίες
κι οι ανασφάλειες
που με κουράζουν.

Πάντα
μπροστά σ’ ένα παιδί,
γίνεται κανείς
παιδί.

Πόσο μάλλον
όταν αυτό το παιδί,
είσαι Εσύ!

Η Μαρία,
η Παναγία,
η Υπεραγία
και Κεχαριτωμένη!

P. Andreas Konanos
21 Νοε 2016
 www.sophia-ntrekou.gr

Βίντεο: Ας ακούσουμε και μια ομιλία για τα Εισόδια της Θεοτόκου
Ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός αγίασε κάθε 
πράγμα ανθρώπινο και υλικό (εκτός της αμαρτίας).
 Έλαβε «100%» το ανθρώπινο σώμα μένοντας 
«100%» Θεός και έτσι αγίασε όλες τις 
μεταπτωτικές φυσιολογικές καταστάσεις του ανθρώπου.
Η Παναγία μας τώρα που εδέχθει 
στα σπλάχνα της τον Αχώρητο Θεό, 
αγιάστηκε και αυτή από τον Σωτήρα και Θεό μας. 
Με την Αγία ζωή της, τίμησε και σεβάστηκε 
απολύτως το σώμα της, αγιαζοντάς το με τις άγιες πράξεις της.
 Ο π. Ανδρέας, αναπτύσσει και μας ξεκαθαρίζει 
τον «ρόλο» που παίζει το σώμα εις την Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού.
 Ο γλυκύς και αγαπητικός τρόπος που αποδίδει τον Λόγο του Θεού, μαζί με την Χάρη του Κυρίου μας, εύχομαι να μιλήσουν εις την καρδία σου και να κατανοήσεις τα λεγόμενά του και να γνωρίσουμε (και εσύ και εγώ) μία ακόμα πτυχή και ένα ακόμα κομμάτι του Θεού που προσπαθούμε να πιστεύουμε. 
Καλή ακρόαση και καλή συνέχεια στον αγώνα της αναβάσεως σου προς τον Ουρανό. Αμήν. 
Ραδιοφωνική εκπομπή στον σταθμό Πειραϊκή Εκκλησία 21/11/2006.

Δείτε και:
Εικόνα της Παναγίας Τριών Ετών (Εισόδια Θεοτόκου, η Ορθόδοξη Εικόνα και η Λαογραφία)
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Ορθόδοξη Εικόνα
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Αγία Γραφή
Η προεισαγωγή μας στα Χριστούγεννα, τα Εισόδια της Θεοτόκου
FaceBook
Andreas Konanos 21 Νοεμβρίου 2013
P. Andreas Konanos 21 Νοε 2016 στις 12:12 μ. 
Αναφορές:
Ποίηση Ματθαίος Μουντές - Εισόδια »
www.myriobiblos.gr
Η προεισαγωγή μας στα Χριστούγεννα, τα Εισόδια της Θεοτόκου 
www.sophia-ntrekou.gr

Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος, www.apostoliki-diakonia
Λαογραφία: www.sansimera.gr - Σαν σήμερα
Συνοδική Επιτροπή επί της Εκκλησιαστικής Τέχνης και Μουσικής. www.ecclesia.gr
www.sophia-ntrekou.gr | Σοφία Ντρέκου | αέναη επΑνάσταση
Θέματα για την Κυρία Θεοτόκο:
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Αγία Γραφή
Η Παναγία, το Αρχέτυπο της θηλυκής Παρουσίας του Θεού στον κόσμο
Τα Εισόδια της Θεοτόκου στην Ορθόδοξη Εικόνα
Είσοδος, Έξοδος - π.Ανδρέας Κονάνος (ποίηση και ομιλία)
Εικόνα της Παναγίας Τριών Ετών (Εισόδια Θεοτόκου, η Ορθόδοξη Εικόνα και η Λαογραφία)
Τα Εισόδια της Θεοτόκου είναι η εορτή της εισόδου μας στην Εκκλησία, η προεισαγωγή μας στα Χριστούγεννα (Βίντεο)
Αφιέρωμα στην Παναγία την Πορταΐτισσα. Υπό το βλέμμα της Πορταϊτίσσης (Βίντεο)
Ρόδον το Αμάραντον, το Ρόδο της Ιεριχούς, το Ρόδο της Παναγίας!