Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2025

Ο Ποιητής του Αιγαίου, 'Οδυσσέας Ελύτης, ο Νομπελίστας ποιητής μας από την Μυτιλήνη, ο 'Οδυσσέας Αλεπουδέλης, μπορεί, και μας εμπνέει και σήμερα, 114 χρόνια, από τη γέννηση του, σαν σήμερα στις 2 Νοεμβρίου το 1911‼️



Πολλά δε θέλει ο άνθρωπος

να 'ν' ήμερος.. να 'ναι άκακος..
λίγο φαΐ λίγο κρασί
Χριστούγεννα κι Ανάσταση

κι όπου φωλιάσει και σταθεί
κανείς να μην του φτάνει εκεί

Μα 'ρθαν αλλιώς τα πράματα
τονε ξυπνάν χαράματα
τον παν τον φέρνουν πίσω μπρος
του τρώνε και το λίγο βίος

κι από το στόμα την μπουκιά
πάνω στην ώρα τη γλυκιά
του τηνε παίρνουνε κι αυτή

Χαρά στους που 'ναι οι Δυνατοί!

ΧΟΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Χαρά στους που 'ναι οι Δυνατοί

γι' αυτούς δεν έχει «εγώ» κι «εσύ»
Χαρά στους που 'ναι οι Δυνατοί

γι' αυτούς δεν έχει χόρταση.

Ο Οδυσσέας Αλεπουδέλης, ο  "ποιητής του Αιγαίου",

ο 'Οδυσσέας Ελύτης που η Σουηδική Ακαδημία βράβευσε με το Νόμπελ ποίησης το 1979 :

«Για την ποίησή του, που, με ρίζες στην ελληνική παράδοση, απεικονίζει με αισθησιακή δύναμη και πνευματική διαύγεια τον αγώνα του σύγχρονου ανθρώπου για ελευθερία και δημιουργία».

Γεννήθηκε #Σαν_σήμερα στις 2 Νοεμβρίου 1911, στο 'Ηράκλειο Κρήτης όπου διέμεναν οι Μυτιληνιοί γονείς του και διατηρούσαν εργοστάσιο σαπουνοποιίας.

Μεταλλικό ανάγλυφο που εικονίζει τον Οδυσσέα Ελύτη,
από τη Λότζια Ηρακλείου Κρήτης.
 Έργο του γλύπτη Γιάννη Παππά.


"Ο ποιητής του Αιγαίου" -  Οδυσσέας 'Ελύτης 

είναι για όλους τους Έλληνες θησαυρός ανεκτίμητος,

πνευματική μας προίκα και  Κληρονομιά!

Το έργο του διδάσκεται στα σχολεία, έχει μεταφραστεί σε δεκάδες γλώσσες και καθώς  είχε, εμπνεύσει τους δύο κορυφαίους και αείμνηστους Μουσικοσυνθέτες -  δημιουργούς:Θεοδωράκη -  Χατζιδάκι, να γράψουν σπουδαία Μουσική πάνω στα σπουδαία έργα του, που αναδύουν ελληνικότητα και μοναδικότητα, και να γίνουν "φάρος"  και " πυξίδα " για όλους εμάς τους απλούς Έλληνες, έτσι ώστε η ποίηση του να γίνει για όλους εμάς βίωμα κι ανάσα καθημερινότητας, έτσι ώστε  να οπλιστούμε δύναμη και θάρρος πνευματικό κι όλοι εμείς με την σειρά μας να μπορέσουμε να  μετατρέψουμε την σκληρή καθημερινότητα μας σε Ποίηση‼️ και Ουσία πνευματική ‼️

Η φράση του: «Η Ελλάδα δεν είναι γεωγραφία, είναι ποίηση» συνοψίζει το πνεύμα του αλλά και η φράση του 

«Να ονειρεύεσαι δεν είναι αρκετό. Πρέπει να τολμάς να ζεις το όνειρο.»– Οδυσσέας Ελύτης.

είναι η προτροπή του για όλους εμάς σήμερα‼️

Διαβάστε τι είχε πει ο ίδιος
Ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ (Με αφορμή τα σημερινά γενέθλια του ποιητή)

Αναδημοσιεύουμε από το blog του panagiotisandriopoulos


Οδυσσέας Ελύτης - Μάνος Χατζιδάκις - Κάρολος Κουν το 1957 στο υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης
τις μέρες του Κύκλου με την Κιμωλία του Brecht. Φωτογραφία από το αρχείο του Γιώργου Χατζιδάκι

Ήταν 13 Ιουλίου του 1987. Περιμέναμε τον Μάνο Χατζιδάκι να μιλήσει για τον Οδυσσέα Ελύτη σε εκδήλωση στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας.
Δεν ήρθε... Το κείμενό του δημοσιεύθηκε αργότερα στο περιοδικό "Λέξη" και τελικά συμπεριελήφθη στη συναγωγή κειμένων του Χατζιδάκι "Ο καθρέφτης και το μαχαίρι" (1988). Στο τέλος του κειμένου υπάρχει η σημείωση του ίδιου του Χατζιδάκι: "Γραμμένο ξημερώματα Δευτέρας 13 Ιουλίου 1987 για να το διαβάσω στην Πάτρα, την ίδια μέρα".
Με αφορμή, λοιπόν, τα σημερινά γενέθλια του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη (107 χρόνια από τη γέννηση του) σκέφθηκα να μεταφέρω εδώ ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από εκείνο το κείμενο του Χατζιδάκι, που μου είχε κάνει εντύπωση. Αναφέρεται στη συλλογή του Ελύτη "Μαρία Νεφέλη". Γράφει ο Χατζιδάκις:
Την "Μαρία Νεφέλη" είχα την τύχη να την ακούσω από τον ίδιο τον ποιητή όσο την έγραφε, μια Πρωτομαγιά του '70 στο Παρίσι. Ήταν αυτοεξόριστος με το κορίτσι που αγαπούσε κι εγώ οδοιπόρος του κόσμου όλου, από την Καλιφόρνια ως τη Ρώμη, εξόριστος για χρέη εφοριακά, μα και μ' ασίγαστο το πάθος για πρόσωπα καινούρια, άλλων γλωσσών κι άλλων καταγωγών. Οι λεπτομέρειες, βλέπετε, είναι πολύ πιο ποιητικές απ' τους καιρούς που τότε ζούσαμε, σαν χουντοχτυπημένοι.
Έτσι καθώς μου διάβαζε το ένα ποίημα μετά το άλλο, ένιωθα πως ο Ελύτης ζούσε για άλλη μια φορά την επανάστασή του. Άφηνε πίσω την πραγματική του ηλικία κι έφτανε τροπαιούχος στην φανταστική νεότητά του. Εγκατέλειπε το βάθρο του επιβεβλημένου ποιητή και ξαναποκτούσε το μανδύα του επαναστάτη, όχι για την επανάσταση αλλά για το κορίτσι του. Κι ήταν πανέμορφος. Γιατί οι επαναστάσεις δεν εμπνέουν - κι ας λένε ό,τι θέλουν οι μέτριοι ποιητές των γενεών, που τάχα έχουν τάξει την ποίησή τους στο λαό, ετσιθελικά, ερήμην βέβαια της θελήσεως του λαού.
Ένα κορίτσι ζωντανό είναι μια ύλη καταλυτική, χίλιες φορές πιο δυνατή από δυο τίτλους με κεφαλαία στο "Ριζοσπάστη". Κι ο Ελύτης σαν αληθινός, το ξέρει αυτό και τ' ακολουθεί στις δυνατές στιγμές του.
Η "Μαρία Νεφέλη" είναι μια δυνατή στιγμή του, μια επανάσταση απέναντι στον Χρόνο που προσπάθησε να τον σφραγίσει, απέναντι στον ίδιο τον εαυτό του.
Στο κείμενό του για τον Ελύτη ο Χατζιδάκις ανθολογεί και μερικά ποιήματα που θα διάβαζε το βράδυ εκείνο του Ιουλίου του 1987 στην Πάτρα. Από την συλλογή "Ήλιος ο πρώτος", από την "Μαρία Νεφέλη", από τα "Ρω του Έρωτα" και "μερικά εξαίσια ποιητικά αποφθέγματα", όπως τα χαρακτηρίζει ο Χατζιδάκις, απ' τη "Μαρία Νεφέλη".

Με τον Οδυσσέα Ελύτη στο Παρίσι, το 1970.

Η φωτογραφία αυτή, από το Παρίσι του '70, περιλαμβάνεται στο βιβλίο του Μάνου Χατζιδάκι "Ο καθρέφτης και το μαχαίρι", με τον Χατζιδάκι να την σχολιάζει ως εξής:
"Του Ελύτη του άρεσαν τα κορίτσια από παλιά. Αυτό δυσκόλεψε λίγο τη γνωριμία μας ώσπου άρχισα να γράφω Μουσική για τον Ήλιο του. Και τραγουδούσα όπου βρισκόμουν, νύχτα - μέρα, "Σήκω μικρή μικρή Πορτοκαλένια", κι ο Ελύτης έτρεχε προς τη μεριά μου για ν' αγκαλιάσει την Πορτοκαλένια, έτσι καθώς ξυπνούσε από τη Μουσική μου. Μ' αυτόν τον τρόπο γνωριστήκαμε και γίναμε πολύ φίλοι. Αλλά όσες φορές ξεχνούσε την Ελένη του και την Πορτοκαλένια, γινόταν το παράξενο να φεύγει κι από μένα. Κι ένιωθε τότες τις περίφημες Έξη και μία Τύψεις. Οι ενοχές του αυτές με σφράγισαν πότε αττικά και πότε αιγαιοπελαγίτικα".
Ο Χατζιδάκις δεν μας έδωσε ποτέ την μουσική που έγραψε - προφανώς στη νιότη του - για τον Ήλιο (τον πρώτο) του Ελύτη. Την Πορτοκαλένια του δεν την ακούσαμε, δυστυχώς...
Κι αυτό γιατί ο ίδιος ο Χατζιδάκις απεφάνθη: "Το ποίημα δεν χρειαζόταν μουσική. Τώρα το ξέρω αυτό καλά. Γιατί ήταν το ίδιο Μουσική."
Γι΄αυτό κι εμείς δεν παύουμε να μνημονεύουμε Ελύτη και Χατζιδάκι, όπου και να μας βρίσκει το κακό, όπου και να θολώνει ο νους μας.

===============================

Αναδημοσιεύουμε από την ιστοσελίδα

του Γιώργου Κριωνά έτσι όπως 
Δημοσιεύθηκε από gkrionas
το 2020
Γιώργος Κριωνάς
Ο Ελύτης και η μελοποίηση των ποιημάτων του.

"Οι λέξεις που ξεκινούσαν από «ελ» μου ασκούσαν πάντα μια μαγεία. Ελλάδα, ελευθερία, ελπίδα και μια Ελένη που ερωτεύτηκα."
(εξηγώντας, σε συνέντευξη μετά το Νόμπελ, πώς διάλεξε το ψευδώνυμο «Ελύτης»)

Φιλολογικό ψευδώνυμο του Οδυσσέα Αλεπουδέλη. Γεννήθηκε στο Ηράκλειο με καταγωγή από τη Μυτιλήνη στις 2 Νοεμβρίου 1911. Διακρίθηκε το 1960 με το Κρατικό Βραβείο Ποίησης και το 1979 με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας, όντας ο δεύτερος Έλληνας και τελευταίος μέχρι σήμερα που έχει αποσπάσει τη διάκριση αυτή. Με την ευκαιρία της επετείου της γέννησής του, θυμόμαστε ποιήματά του που μελοποιήθηκαν και αγαπήθηκαν πολύ από τον κόσμο.

9 Φεβρουαρίου 1959: Ο Μάνος Χατζιδάκις παρουσιάζει τα τραγούδια που έγραψε για την παράσταση του Θεάτρου Τέχνης “Ο κύκλος με την κιμωλία” του Μπέρτολτ Μπρεχτ, σε απόδοση Οδυσσέα Ελύτη. Ερμηνεύει ο Γιώργος Μούτσιος και παίζει πιάνο ο συνθέτης. Αργότερα την ίδια χρονιά κυκλοφορεί δίσκος 45 στροφών με 4 από αυτά.

1964: “Το Άξιον Εστί” , το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη (που εκδόθηκε το 1959) μελοποιημένο από τον Μίκη Θεοδωράκη. Τραγουδούν ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ο Θεόδωρος Δημήτριεφ και η Μικτή Χορωδία Θάλειας Βυζαντίου. Απαγγέλλει ο Μάνος Κατράκης. Το εξώφυλλο του δίσκου από τον Γιάννη Τσαρούχη.

Η πρώτη παρουσίαση του “Άξιον Εστί” του Μίκη Θεοδωράκη σε ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη έγινε στις 19 Οκτωβρίου 1964. Πρόκειται ασφαλώς για ένα από τα σπουδαιότερα και γνωστότερα έργα της Ελληνικής μουσικής που χάρισε στο Νεοελληνικό Πολιτισμό ένα από τα πλέον αξιομνημόνευτα αριστουργήματά του. Αναντίρρητα κατά τις τελευταίες δεκαετίες το “Άξιον Εστί” έχει εδραιωθεί πλήρως στη συνείδηση, στο μυαλό και στην καρδιά του κόσμου και συνεπώς στην ιστορία της μουσικής μας.

1966: “Μικρές Κυκλάδες / Λιποτάκτες” , ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη και του Γιάννη Θεοδωράκη μελοποιημένα από τον Μίκη Θεοδωράκη. Ερμηνεύει ο συνθέτης και η Ντόρα Γιαννακοπούλου, η μετέπειτα συγγραφέας σπουδαίων έργων όπως “Η πρόβα νυφικού” και ο “Μεγάλος Θυμός”.

Μπουζούκι: Κώστας Παπαδόπουλος & Λάκης Καρνέζης Τραγούδι: Ντόρα Γιαννακοπούλου στην περίφημη “Μαρίνα”.

1969: “Ήλιος ο Πρώτος”, η ποίηση του Ελύτη (που πρωτοεκδόθηκε το 1943) μελοποιημένη από τον Γιάννη Μαρκόπουλο, ερμηνεύουν οι Μαρία Δημητριάδη, Σταύρος Πασπαράκης και η χορωδία Αινιάν. Αφηγητής ο Γιάννης Φέρτης.

1972: “Το Θαλασσινό Τριφύλλι” , ο Μιχάλης Βιολάρης και η Ρένα Κουμιώτη σε ποιήματα του Ελύτη μελοποιημένα από τον Λίνο Κόκοτο. Τα λόγια του Ελύτη προς τον Λίνο Κόκοτο, μόλις άκουσε μελοποιημένο “Το θαλασσινό τριφύλλι”, ήταν: «Μπράβο, παιδί μου, έβγαλες ένα Αιγαίο και μία Ελλάδα, όπως τα φανταζόμουν!».

1979: “Η Ποδηλάτισσα”, ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη μελοποιημένα από τον Μιχάλη Τρανουδάκη, με την Αφροδίτη Μάνου (πρώτος προσωπικός δίσκος της).

1982: “Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας”, μουσική του Δημήτρη Λάγιου, ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη. Τραγουδούν ο Γιώργος Νταλάρας, η Ελένη Βιτάλη, ο Νίκος Δημητράτος και η Χορωδία Λαμίας.

1984: “Προσανατολισμοί” , μουσική Ηλία Ανδριόπουλου, ποίηση Οδυσσέα 
Ελύτη (που πρωτοεκδόθηκε το 1939). Τραγουδά η Άλκηστις Πρωτοψάλτη. Απαγγέλλει η Ρηνιώ Παπανικόλα.
1984: “Μαρία Νεφέλη”, η Αγγελική Ιονάτου μελοποιεί και τραγουδά Οδυσσέα Ελύτη. Μαζί της ο Σπύρος Σακκάς

Λέει η συνθέτης και ερμηνεύτρια σε συνέντευξή της στον Σωτήρη Μπέκα:


…«Έχω άλλα σχέδια για τη “Μαρία Νεφέλη” και δεν σας επιτρέπω να το μελοποιήσετε». Στεναχωρήθηκα πολύ. Την άλλη μέρα τηλεφώνησα στον Σπύρο (σ.σ. Σακκά) κλαίγοντας. Μου είπε ότι θα έβρισκε έναν τρόπο να τον συναντήσει (τον Ελύτη). Κλείστηκε ραντεβού στην οδό Σκουφά για να μιλήσουμε. Του υποσχέθηκα ότι δεν θα έλειπε ούτε κόμμα από το κείμενο και ότι θα “ανέβει” σε θεατρικό έργο στη Γαλλία. «Ανεβάστε το σαν θέαμα, αλλά όχι σε δίσκο», μου απάντησε. Όντως το “ανεβάσαμε” στο θέατρο, αλλά πάνω στις δέκα παραστάσεις, ήρθε ένα τηλεγράφημα από τον Ελύτη που πλέον μου έλεγε: «Σας δίνω την άδεια να το ηχογραφήσετε». Έτσι συμφιλιωθήκαμε…

Ζωντανή ηχογράφηση, Αθήνα, Μπουάτ Απανεμιά Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2016

Ο Ελύτης παρέστη στην καθιερωμένη τελετή απονομής του βραβείου στις 10 Δεκεμβρίου του 1979, παραλαμβάνοντάς το από τον βασιλιά Κάρολο Γουστάβο και γνωρίζοντας παγκόσμια δημοσιότητα. Τον επόμενο χρόνο κατέθεσε το χρυσό μετάλλιο και τα διπλώματα του βραβείου στο Μουσείο Μπενάκη. Κι από τη συλλογή “Τα Ρω του έρωτα” (1972), το πιο αγαπημένο ποίημα του Ελύτη που έγινε τραγούδι και σύνθημα στα χείλη των περισσότερων Ελλήνων, απλά με το στίχο “… δεύτερη ζωή δεν έχει…”, το “Παράπονο”, όπως το ερμήνευσε “απόλυτα” η Ελευθερία Αρβανιτάκη, σε μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου.

“Μου εδόθηκε, αγαπητοί φίλοι, να γράφω σε μια γλώσσα που μιλιέται μόνον από μερικά εκατομμύρια ανθρώπων. Παρ’ όλ’ αυτά, μια γλώσσα που μιλιέται επί δυόμιση χιλιάδες χρόνια χωρίς διακοπή και μ’ ελάχιστες διαφορές”

ΠΗΓΗ: Γιώργος Κριωνάς
===================================

Δείτε σχετικές προηγούμενες αναρτήσεις μας ΕΔΩ:

Σαν σήμερα πριν 112 χρόνια είχε γεννηθεί ο Οδυσσέας Ελύτης ο ποιητής το Αιγαίου που χάρισε στην πατρίδα μας το 2ο της Βραβείο Νόμπελ, εκείνο της ποίησης, το 1979‼️‼️






                                                      Τη γλώσσα μου έδωσαν Ελληνική. Το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου.Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι.Κατακλυσμούς ποτέ δε λογαριάσαμε μπήκαμε μες στα όλα και περάσαμε Κι έχουμε στο κατάρτι μας βιγλάτορα παντοτινό τον Ήλιο τον Ηλιάτορα! Οδυσσέας Ελύτης (2 Νοεμβρίου 1911 - 18 Μαρτίου 1996).


...Γι’ αυτούς η νύχτα ήταν μια μέρα πιο πικρή Λιώναν το σίδερο, μασούσανε τη γης... O Θεός τους μύριζε μπαρούτι και μουλαροτόμαρο ... Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας ΄Oδυσσέας Ελύτης



Τότε όμως η Ποίηση; Τι αντιπροσωπεύει μέσα σε μια τέτοια κοινωνία; Απαντώ: τον μόνο χώρο όπου η δύναμη του αριθμού δεν έχει πέραση. Οδυσσέας Ελύτης (2 Νοεμβρίου 1911 - 18 Μαρτίου 1996)





Τη γλώσσα μου έδωσαν Ελληνική. Το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου.Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι.Κατακλυσμούς ποτέ δε λογαριάσαμε μπήκαμε μες στα όλα και περάσαμε Κι έχουμε στο κατάρτι μας βιγλάτορα παντοτινό τον Ήλιο τον Ηλιάτορα! Οδυσσέας Ελύτης (2 Νοεμβρίου 1911 - 18 Μαρτίου 1996).

Η εικόνα είναι από το Εικαστικό Έργο του
Οδυσσέα Ελύτη,Τα Κολάζ.

Με αφορμή την επέτειο γέννησης του σαν σήμερα μπορούμε να επισκεφτούμε το Μουσείο Ελύτη που ονομάζεται
"Το ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ " και στεγάζεται σε κτίριο που ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού και λειτουργεί με την υποστήριξή του.
ΟΙΚΙΑ ΕΛΥΤΗ
ΜΟΥΣΕΙΟ
Ένας σημαντικός Έλληνας ποιητής, ο Οδυσσέας Ελύτης —ποιητής ανοιχτών οριζόντων, βαθιών ιδεών και ακτινοβόλου εξπρεσιονισμού— άφησε ένα έργο που αποτελεί εθνικό θησαυρό ύψιστης σημασίας.
Η ποίησή του, με τον πολλαπλό συμβολισμό της, τη δύναμή της και τις πανανθρώπινες αξίες που προωθεί, αποτελεί ένα ισχυρό αντίβαρο στη συνεχή υποτίμηση πολλών από τις θεμελιώδεις αρχές μας.
Το Σπίτι - Μουσείο Ελύτη έχει ως στόχο να υπηρετήσει τις βασικές έννοιες της σκέψης του Ελύτη, οργανώνοντας μια μοναδική έκθεση που δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να προσεγγίσει τις ιδέες, τις λυρικές εικόνες, την απλότητα και την αισθητική του ποιητή.
Για τον σκοπό αυτό, το μικρό Σπίτι - Μουσείο του Ελύτη έχει δομηθεί με βάση δύο άξονες:

α) την παρουσίαση πληροφοριών σχετικά με τη ζωή και το έργο του Οδυσσέα Ελύτη —η οποία περιλαμβάνει ως ανεκτίμητο έκθεμα τη μελέτη του ποιητή— και τη μύηση στον τρόπο που λειτουργεί η ποίηση μέσα από την προσωπική εμπειρία του επισκέπτη και τη σχέση του με το περιβάλλον και τα αυθεντικά έγγραφα. 
Στεγάζοντας αποκλειστικά την ιδιωτική συλλογή της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, η οποία περιλαμβάνει έργα τέχνης, αντικείμενα, βιβλία και ποικίλο αρχειακό υλικό του Οδυσσέα Ελύτη, το μουσείο είναι οργανωμένο σύμφωνα με τις ακόλουθες επιμέρους θεματικές ενότητες: 
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ 
Μια σύντομη χρονολογική περίληψη παρουσιάζει τα κύρια ορόσημα στη ζωή και το έργο του ποιητή—καλύπτοντας τις εννέα δεκαετίες της ζωής του. 
Αποσπάσματα από τα γραπτά του Ελύτη μαζί με αρχειακό υλικό — χειρόγραφα, έργα τέχνης και αντικείμενα— σχηματίζουν συνοπτικές θεματικές ενότητες για τη γλώσσα, τη διαδικασία της γραφής, τη διαχρονία της ελληνικής, τους βασικούς άξονες της ποίησής του και τη σχέση του με άλλες τέχνες. 
Μια μικρή συλλογή πινάκων με έργα αγαπητά στον Ελύτη συμπληρώνει την εισαγωγική έκθεση
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ 
Το εσωτερικό δωμάτιο στο ισόγειο περιέχει και παρουσιάζει μια πιστή αναπαράσταση του χώρου εργασίας του Οδυσσέα Ελύτη.
Περιλαμβάνει: το γραφείο που χρησιμοποιούσε κατά τη διάρκεια των σχολικών του χρόνων και σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ως συγγραφέας, έπιπλα σαλονιού —καναπές από τη Σκύρο, χαμηλό τραπέζι κατασκευασμένο από παλιό, διακοσμημένο σεντούκι— μαζί με τη βιβλιοθήκη του, σχεδιασμένη από τον Γιάννη Μόραλη για να χωράει περίπου επτακόσια βιβλία από την ιδιωτική του συλλογή.

Το δωμάτιο περιέχει επίσης τα έργα τέχνης που διακοσμούσαν τους τοίχους του διαμερίσματός του.
Το δωμάτιο προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στον επισκέπτη και, ταυτόχρονα, παρέχει ένα σημαντικό και έμμεσο μάθημα αισθητικής και απλότητας. 
ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ 
Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, χωρητικότητας ογδόντα (80) θέσεων, εξοπλισμένη με πιάνο με ουρά και ηχητικές εγκαταστάσεις.
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
Μια βιβλιοθήκη με βιβλία του Ελύτη, καθώς και βιβλία για την ποίησή του, μαζί με πολυάριθμες ξένες εκδόσεις και μεταφράσεις του έργου του.
Η αίθουσα περιλαμβάνει επίσης δύο κομψές βιβλιοθήκες που ανήκουν στον Οδυσσέα Ελύτη, οι οποίες περιέχουν κυρίως έργα γαλλικής λογοτεχνίας. 
Διοσκούρων 4. & Πολυγνώτου
105 55 Πλάκα, Ελλάδα

+30 210 33 15461
info@elytishousemuseum.gr
Το ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ στεγάζεται σε κτίριο που ανήκει στο Υπουργείο Πολιτισμού και λειτουργεί με την υποστήριξή του.

https://www.elytishousemuseum.gr/en